
U luistert
naar radio: gebruik, functies en producties
Reeks
bijdragen onder redactie van Leen d’Haenens en Elke Ichau
Dit boek van
elf hoofdstukken opent met een historisch overzicht van de openbare omroep in
Vlaanderen. In 2014 vierde de Belgische
radio zijn honderdjarig bestaan. Het
hoofdstuk over beleving van radio in Vlaanderen blijkt dat er in deze tijd van
vernieuwingen nog altijd ruimte is voor gewoon luisteren naar de radio. De meesten luisteren vooral voor
ontspanning, escapisme, gezelschap, waarbij verrassingen ook mooi meegenomen
zijn. En dat niet alleen op muzikaal gebied. Een
ander onderzoek toont aan dat mensen gemiddeld eerder negatief staan tegenover
radioreclame. Daarom zijn de
reclamespots beter leuk, prettig en origineel.
De meeste Vlamingen hebben een laisser faire, laisser passer houding
over radioreclame. Een kleine groep
verzet zich fel tegen reclame wegens de herhaling van de spotjes, de flauwe
grappen, irritante stemmen of accenten.
Toch zapt een minderheid weg van de zender als die reclame
uitzendt. Er is zeker nog toekomst voor
radioreclame door het groot bereik van meerdere doelgroepen. Tenslotte blijft radio een relatief goedkoop
medium dat door de profilering naar verschillende doelgroepen moet proberen het
vertrouwen van de luisteraar te winnen.
De auteurs wijden ook een hoofdstuk aan competentieonderzoek van
radiojournalisten. Vooral attitude,
kennis en persoonlijkheid spelen een belangrijke rol voor het profiel van de
radiojournalist. Bij voorkeur is die
nieuwsgierig, accuraat, kritisch en stressbestendig. Bovendien is een ruime algemene kennis
onontbeerlijk. En ook technologische
vaardigheden zoals kennis van Twitter, Facebook en andere sociale media mogen
niet ontbreken. Het boek besteedt ook
aandacht aan community radio, waarbij zenders als StuBru of Klara specifieke
doelgroepen bedienen. Een ander
onderzoek bevraagt het regionale aspect van de Radio 2 omroepen. Het blijkt dat niet alle nieuws uit de 5 à 8
districten per provincie in het regionaal nieuws evenveel aan bod komen. Een kort regionaal bericht telt gemiddeld 58
woorden, een langer bericht gemiddeld 70 woorden. Het laatste hoofdstuk gaat over Radio 2.0
wat staat voor de interactieve, sociale en gepersonaliseerde radio-ervaring,
waarbij de radio wordt getoetst aan muziekplatformen zoals 22tracks, Musicovery
of interactieve radio zoals internetradio of jukeboxen zoals Spotify, LastFM,
deezer, pandora of grooveshark. Ook de
apps van de zender en de interactie met de luisteraars via de sociale media
luiden een nieuw radiotijdperk in. Er
is ook Radio+ waarbij de VRT-zenders radio on demand en podcasts
aanbieden. De BBC werkt met
Playlistenersplatforms om items spontaan aan hun luisteraars voor te
stellen. En met Stitcher kan je
verschillende Amerikaanse zenders beluisteren.
En ook visuele radio bestaat waarbij storytelling wordt verrijkt met
beelden die worden toegevoegd via bv. Firestorm (bv. The Guardian) of Radio
DNS. En er is de uitgebreide mediatheek
van de VRT uiteraard.
Radio… het
blijft een boeiend medium dat kan meegaan met zijn tijd.