dinsdag 25 maart 2014

KUNSTBOEK: KUNST IN BALLINGSCHAP

Tijdens de oorlog van 1914-18 bestond er een vrij grote artistieke uitwisseling tussen de Vlaamse schilders, vooral die van de eerste Latemse school en Wales omdat zij daar een deel van hun oorlogsjaren doorbrachten.    Zo maakte George Minne heel veel tekeningen tijdens zijn verblijf in Wales. Het Gentse museum beschikt zelfs over meer dan 400 tekeningen.  Ook Valerius de Saedeleer en Gustave Van De Woestyne, Constant Permeke, Emile Claus schilderden in Wales.  Het boek blijft uitvoerig stilstaan bij Vlaamse én de Welshe kunst rond 1900.  Er staat zelfs een foto in het boek van Modern Belgian Art die tentoongesteld werd in 1915 in Cardiff. En een foto van Emile Vandervelde, de dichter Emile Verhaeren, Emile Claus in Cardiff, ca.1914.  
Als je het werk van de Welshe kunstenaars vergelijkt met dat van de Vlaamse schilders, dan valt het toch op hoe sterk technisch de Vlaamse schilders waren.  Ja, ik geef toe, het klinkt chauvinistisch, maar vergelijk zelf maar.  Toch waren er een aantal grootmeesters uit Wales die opvallen zoals Frank William Brangwyn en Gwen John.   Het mooiste schilderij in het boek is er een van Gustave Van de Woestijne, getiteld: Mijn dochtertje als vluchtelinge in Wales: een hemels mooie fragiele evocatie van een warm ingeduffelde dochter met een blik die weemoed uitstraalt.
Een interessante kennismaking.