dinsdag 15 juli 2014

BOEK: Oorlog en terpentijn



Grasduinen in de ‘memoires’ van je grootvader… probeer het maar eens.   Wellicht ontdek je zaken die je nooit had vermoed.   Over gewoontes uit een ver verleden, over gevoelens van die lieve opa.  Of je komt zaken te weten van andere mensen en krijg je een aangrijpend verslag van pakkende gebeurtenissen.   En als je grootvader dan nog soldaat geweest is in W.O. I dan valt kostbare informatie in de schoot.  Want de getuigenissen uit de periode van ‘De Groote Oorlog’ dreigen verloren te gaan.
Stefan Hertmans, auteur van poëzie, essays en proza, had dat ook tijdig begrepen want hij diepte de cahiers op die zijn grootvader hem vlak voor zijn dood in de jaren tachtig toevertrouwde.    Pas jaren later heeft Hertmans de tijd gevonden om de cahiers te bekijken over ‘Enkel mijn belevenissen.  Mijn verschrikking’ zoals zijn grootvader van moederszijde op de eerste bladzijde had geschreven.   Verbluffend wat de grootvader van Hermans heeft meegemaakt zeker als soldaat op het strijdveld van W.O. I.   Hij spaart geen details: de geur van bloed ruik je, de plakkerigheid van modder voel je, het verdorven voedsel proef je,  de kreten van zwaargewonde soldaten, de doodsreutel van strijdmakkers hoor je.  Krachtige passages die door Stefan Hertmans zijn vereeuwigd.   Maar meer dan een pakkend verslag van het strijdgeweld is dit boek ook een vertederende ode aan de liefde die de grootvader koesterde voor zijn vader, Franciscus, een kerkschilder, gespecialiseerd in het restaureren van schilderijen in kerken en kloosters.   Een toegewijd kunstenaar die bovendien leed aan de longen, ook al door de giftige verfstoffen die hij inademde tijdens zijn fysiek zware job.   En Urbain, de grootvader van Stefan, vergezelde zijn vader geregeld bij die karweien waardoor hij zelf ook de knepen van het schildersvak leerde.   Daarom zijn er nog schilderijen van grootvader Martien bewaard.    Naast een ode voor de vroeg gestorven vader en de schilderkunst (fresco in het bijzonder) is er ook dat grote eerbetoon aan de gracieuze en stijlvolle moeder van de grootvader.  En dan is er nog het tragisch-romantische verhaal van de verliefdheid en de verloving van grootvader Urbain met Maria Emelia, flamboyante en intelligente jonge Gentse vrouw.  Maar zij overlijdt aan een longontsteking als gevolg van de Spaanse griep nog voor ze konden trouwen.   Op advies van haar vader, huwt Urbaan met de drie jaar oudere zus van zijn gestorven eerste liefde.   Dat dit emotioneel geen evidente keuze is maakt dit boek ook duidelijk.   Hertmans weet hoe hij de lezer kan ontroeren en ook hoe hij de diverse gebeurtenissen op ingenieuze manier met elkaar kan verweven. 

Uit het boek geplukt

p. 195: De wereld was stil en onbegrijpelijk. (zo beschrijft Hertmans een tafereel op het slagveld)

p. 268: Wat naar binnen woei door de infernale gaten die de oorlog in het humanisme had geschoten, was de hitte van een morele leegte, van een braakland dat zich amper nog met nieuwe idealen liet bezaaien, omdat het overduidelijk was geworden hoezeer men zich daardoor had laten misleiden. De nieuwe politiek die zou opflakkeren met een nog grotere vernietigingspotentie was die van wraak, ressentiment, rancune, afrekening; maar nooit zou de militair terugkeren die van zijn wandelpas een erezaak maakte, die had leren schermen als in een balletles, die idioot genoeg zowat boog voor een vijand alvorens hem neer te steken.  In de drek van de loopgraven, in de wolken dodelijk mosterdgas en de sadistische wraakacties tegen de weerloze bevolking die de Duitsers overal op touw hadden gezet, ging een stuk ouderwetse humaniteit verloren, (…)


p. 278: In deze vierhoek gevormd door vier vrouwen – zijn moeder, zijn dode geliefde, haar oudere zus, zin dochter met de fatale naam, heeft mijn groot vader zijn leven doorgebracht.