donderdag 8 september 2011

ER ZWOM EEN GARNAAL DOOR HET KATTEGAT van DAAN ZONDERLAND

In de poëzieafdeling op het gelijkvloers van de bib van Deinze vind je de dichtbundel  ER ZWOM EEN GARNAAL DOOR HET KATTEGAT met daarin alle koldergedichten en nonsenspoëzie van de Nederlandse dichter DAAN ZONDERLAND (1909 – 1977).  Hier twee voorproefjes:



DE GRENS 

Als ik een roltrap, zegt men er niets van
Als ik een raapsteel, laat men mij vrij
Als ik een kropsla, kraait er geen haan naar
Maar als ik een bisschop, ben ik er bij.


BIJ HET WASSEN TE NEURIEN 

Nauwelijks trad ik het warenhuis binnen
Toen ik je achter de zeep zag staan
Lampjes gingen aan in mijn ogen
En mijn hart dreigde stil te staan.

Anderen mogen vanwege de liefde
Edeler dingen hebben gedaan.
Ik ben uit liefde maanden en maanden
Telkendage om zeep gegaan.