dinsdag 10 mei 2016

BOEK van Pessoa: Het uur van de duivel



Een van de meest originele schrijvers van Portugal, van Europa en ja zelfs, van de hele wereld is Fernando Pessoa.   Niet alleen omdat hij publiceerde onder een hele reeks van andere namen, heteroniemen dus, maar ook omdat hij in zijn gedichten, prozateskten en toneelstukken thema’s koos die een prominente plaats innemen in het dagelijks denken en voelen van de mens.  Komt daarbij dat hij naast de authentieke themakeuze ook nog een uiterst originele stijl gebruikte om daarover te schrijven.    Lees maar bv. HET UUR VAN DE DUIVEL dat het verhaal vertelt van een vrouw die thuiskomt na een feestje en aan haar man vertelt over een ontmoeting met een bizarre kerel.  In een daaropvolgend visioen ziet ze hoe die kerel haar meevoert op grote hoogte en gedwongen wordt om naar de wereld te kijken. Hij stelt zich aan haar voor als De Duivel, de kampioen die anderen probeert te verleiden tot wereldse macht. En zo blijft de duivel in dit korte verhaal aan het woord, waarin hij eigenljk als zeer menselijk wordt voorgesteld en zich niet profileert als tegenstander van de hemel.   Dit boek inspireerde de Rolling Stones voor hun ‘Sympathy for the Devil’

Uit het boek geplukt

p.10  Alles leeft omdat het zich tegen iets verzet.

p. 13 Ik verderf, dat is waar, omdat ik de mensen doe fantaseren.
p. 15 Mijn mooiste scheppingen – maanlicht en ironie

p. 17 De mens verschilt in niets anders van het dier dan doordat hij weet dat hij het niet is.

p.17 Het beginsel van de wetenschap is weten dat we niet weten.

p. 18 Ik ben van nature een dichter, want ik ben de waarheid die bij vergissing spreekt, en heel mijn leven is, uiteindelijk, een specifiek zedelijk stelsel dat verhuld is in allegorieën en geïllustreerd door symbolen.

p. 18 … alle religies zijn de ware, hoe tegengesteld ze onderling ook mogen lijken.  Het zijn verschillende symbolen van dezelfde werkelijkheid, ze zijn als dezelfde zin, gezegd in meerdere talen; zodat zij die hetzelfde zeggen elkaar niet begrijpen.


p. 20 Wij denken, over het algemeen, in termen van ons gevoel, en daardoor wordt alles voor ons een probleem van goed of kwaad