vrijdag 14 oktober 2016

BOEK: De waarheid omtrent Marie

Résultat de recherche d'images pour "De waarheid omtrent Marie van Jean-Philippe Toussaint"

Wat een paard lijden kan, dat denk je als het boek leest van Toussaint.   Want in dit boek wordt een volbloed racepaard ’s nachts naar de luchthaven gebracht, waar het kan ontsnappen uit zijn box en na een helse en gewelddadige achtervolging uiteindelijk weer gevangen wordt om in het vliegtuig te laden.  Maar ook daar ontsnapt het tijdens de vlucht.   En wat later in het boek is er een brand in een manège waarbij andere paarden zwaar gehavend worden.   Dus, geen boek voor liefhebbers van paarden, maar wel een boek voor zij die houden van een krachtige, diep snijdende literaire stijl.  Want Toussaint kan uitstekend schrijven, soms met heel lange voort hoppende zinnen, die wel begrijpbaar zijn maar een bepaald ritme volgen dat samenvalt met het tempo van de gedachten.  De hoofdfiguur is een man die veel passie voelt voor Marie, die hem echter abrupt in de steek laat tijdens hun verblijf in Japan.  Want Marie valt voor een paardenkweker die zijn volbloedpaard terug naar Frankrijk wil brengen en Marie reist met die Jean-Christophe mee.  En zij beginnen een losse verhouding want Jean-Christophe is getrouwd. Helaas overlijdt hij aan een hartaanval nadat hij met Marie de liefde heeft bedreven.   Dat vertelt de ik-figuur alsof hij er bij was maar hij vergist zich, want de man die zijn liefde wegkaapte is niet Jean-Christophe, maar wel Jean-Baptiste.  Een bizarre verwisseling van namen die de ik-figuur wel kan verklaren omdat hij eigenlijk een hekel heeft aan die minnaar van Marie.  Vreemd aan het boek is ook de techniek van het standpunt van de verteller, want de ik-figuur vertelt over zijn gevoelens maar ook over die van de andere personages, wat hem tot een soort van alwetende ik-verteller maakt.  Je merkt dat Toussaint opzettelijk wat rommelt met het vertelperspectief en dat tot zijn eigen schrijfplezier dat geen rekening houdt met de lezer.   ‘Marie kende ik bij intuïtie, over haar had ik een aangeboren kennis, een ingeboren weten, een totaal begrip; ik kende de waarheid omtrent Marie.’, lezen we op bladzijde 70. Dat plaatst de titel van het boek in de juiste context.