dinsdag 15 augustus 2017

Een boek over radio

Résultat de recherche d'images pour "U luistert naar radio: Leen d’Haenens en Elke Ichau"
U luistert naar radio: gebruik, functies en producties
Reeks bijdragen onder redactie van Leen d’Haenens en Elke Ichau

Dit boek van elf hoofdstukken opent met een historisch overzicht van de openbare omroep in Vlaanderen.  In 2014 vierde de Belgische radio zijn honderdjarig bestaan.   Het hoofdstuk over beleving van radio in Vlaanderen blijkt dat er in deze tijd van vernieuwingen nog altijd ruimte is voor gewoon luisteren naar de radio.   De meesten luisteren vooral voor ontspanning, escapisme, gezelschap, waarbij verrassingen ook mooi meegenomen zijn.  En dat niet alleen op muzikaal gebied.   Een ander onderzoek toont aan dat mensen gemiddeld eerder negatief staan tegenover radioreclame.  Daarom zijn de reclamespots beter leuk, prettig en origineel.   De meeste Vlamingen hebben een laisser faire, laisser passer houding over radioreclame.   Een kleine groep verzet zich fel tegen reclame wegens de herhaling van de spotjes, de flauwe grappen, irritante stemmen of accenten.  Toch zapt een minderheid weg van de zender als die reclame uitzendt.  Er is zeker nog toekomst voor radioreclame door het groot bereik van meerdere doelgroepen.   Tenslotte blijft radio een relatief goedkoop medium dat door de profilering naar verschillende doelgroepen moet proberen het vertrouwen van de luisteraar te winnen.  De auteurs wijden ook een hoofdstuk aan competentieonderzoek van radiojournalisten.   Vooral attitude, kennis en persoonlijkheid spelen een belangrijke rol voor het profiel van de radiojournalist.   Bij voorkeur is die nieuwsgierig, accuraat, kritisch en stressbestendig.  Bovendien is een ruime algemene kennis onontbeerlijk.  En ook technologische vaardigheden zoals kennis van Twitter, Facebook en andere sociale media mogen niet ontbreken.   Het boek besteedt ook aandacht aan community radio, waarbij zenders als StuBru of Klara specifieke doelgroepen bedienen.   Een ander onderzoek bevraagt het regionale aspect van de Radio 2 omroepen.   Het blijkt dat niet alle nieuws uit de 5 à 8 districten per provincie in het regionaal nieuws evenveel aan bod komen.  Een kort regionaal bericht telt gemiddeld 58 woorden, een langer bericht gemiddeld 70 woorden.   Het laatste hoofdstuk gaat over Radio 2.0 wat staat voor de interactieve, sociale en gepersonaliseerde radio-ervaring, waarbij de radio wordt getoetst aan muziekplatformen zoals 22tracks, Musicovery of interactieve radio zoals internetradio of jukeboxen zoals Spotify, LastFM, deezer, pandora of grooveshark.  Ook de apps van de zender en de interactie met de luisteraars via de sociale media luiden een nieuw radiotijdperk in.   Er is ook Radio+ waarbij de VRT-zenders radio on demand en podcasts aanbieden.  De BBC werkt met Playlistenersplatforms om items spontaan aan hun luisteraars voor te stellen.   En met Stitcher kan je verschillende Amerikaanse zenders beluisteren.   En ook visuele radio bestaat waarbij storytelling wordt verrijkt met beelden die worden toegevoegd via bv. Firestorm (bv. The Guardian) of Radio DNS.   En er is de uitgebreide mediatheek van de VRT uiteraard.   

Radio… het blijft een boeiend medium dat kan meegaan met zijn tijd.