vrijdag 11 januari 2013

BOEK: Wijsheid en Kracht


De meeste boeken in de bib van Deinze vertellen het verhaal van een mens of van een groep mensen die al of niet verzonnen zijn.   Een minderheid van boeken vertelt het verhaal van een voorwerp.

Geef toe, op zich is dat al een origineel uitgangspunt.    Als je het woord biografie hoort, denk je onmiddellijk aan een levensbeschrijving van een figuur, een bekende persoon.  Het boek Wijsheid en kracht van Peter Watson is ook een biografie, maar niet van iemand die geleefd heeft, maar wel van een schilderij dat echt bestaan heeft.    Wijsheid en kracht heet dat schilderij dat is gemaakt door de Italiaanse schilder Paolo Veronese die in 1528 werd geboren in Verona, wat zijn pseudoniem verklaart: Veronese.   Toen hij zevenentwintig was, vestigde deze schilder, vooral bekend van zijn fresco’s, zich definitief in Venetië.   Daar schilderde hij o.a. een werk waarop een sierlijk geklede en statige vrouw te zien is, met aan haar zijde een naakte, gespierde man: hoef ik je nog te zeggen wie ‘wijsheid’ en wie ‘kracht’ is.     Dit schilderij kun je vandaag bewonderen in New York, in de kunstcollectie van de Amerikaanse rijkerd Henry Clay Frick.    Maar hoe dat schilderij in Amerika is verzeild, is een lang verhaal.    En een boeiende geschiedenis waarvan Peter Watson dankbaar gebruik maakte om er een ongemeen interessant boek over te schrijven.    Naast de ontstaansgeschiedenis van dit schilderij reikt de auteur ook informatie aan over het Venetië van de zestiende eeuw, over Praag en keizer Rudolf, over de Zweedse koningin Christina, over de Duc D’Orléans, de Franse regent, Thomas Hope, een Amsterdammer van geboorte die zich op z’n vijfentwintigste definitief in Engeland vestigde.    

Waarom je dit boek moet lezen?

Dit werk leest tegelijkertijd als een politieke geschiedenis en een kunstgeschiedenis, waarbij je ook een en ander te weten komt over verf- en schildertechnieken.  

 Citaten en weetjes

p. 31: Venetianen deden vaak reukwater bij het eten en zelfs goudpoeder, in de veronderstelling dat dat goed voor het hart was

p. 39: de Venetiaanse auteur Pietro Aretino ‘viel van zijn stoel toen hij om een grap moest lachen’.

p. 45 De Italianen uit die tijd [de zestiende eeuw] waren niet de enigen die bijzondere belangstelling koesterden voor drie aspecten van de schilderkunst die ze als duidelijk op zichzelf staande zaken beschouwden: disegno, invenzione en colore

p. 236: Louise- Henriette de Bourbon-Conti, een mooie en wellustige dame, werd ooit eens aan de tand gevoeld over de wettigheid van haar zoon.  Haar antwoord: ‘als je in een hoop doornen valt, weet je dan door welke je bent geprikt?’

p. 349: De restauratietechniek heeft grote vooruitgang geboekt sinds de zeventiende eeuw, toen een Fransman beweerde dat je een vervuild schilderij het beste kon schoonmaken door er domweg ‘op te piesen’.