vrijdag 15 maart 2013

Boek: NOG van Josse De Pauw




Boken Bruine Suiker: dat is een van de merkwaardigste personages uit de Vlaamse hedendaagse literatuur.  Een personage dat gecreëerd is door Josse De Pauw, die we vooral kennen als acteur en regisseur.  En Boken duikt op de meest onverwachte plaatsen op.  Dat inspireert Josse De Pauw tot prikkelende teksten.  Niet alleen theaterstukken, maar ook prozateksten, schetsen en korte anekdotes waarvan sommige door hem worden gebruikt voor zijn soloproducties.   De Pauw schrijft met veel warmte en ingehouden innigheid, een broosheid bijna, over datgene wat hem in zijn leven overkomt: zijn passie voor kunst en schoonheid, de onafhankelijk denkende en rondzwervende Boken, maar ook over vrouw en kind.   

Weet je waar ik soms weleens van droom?’ zeg ik, ‘van een dochter die, terwijl ik enige dagen van huis ben geweest, al het onkruid in de tuin heeft gewied.’  Ze neemt me ernstig, knikt eerst meevoelend en antwoordt dan: ‘Ja, papa… maar ik dacht dat jij geen tweede kindje wou!’.

Die teksten,met daarbij ook nog zelf vertaalde gedichten, zijn ideale lectuur voor op het nachtkastje en vind je weer in twee boeken onder de titel WERK en NOG.


Citaten:

p. 39 (NOG):  Dat is het wondere van applaus.  Het haalt alles terug naar hier. 

p. 41 (NOG): Die sterke verbeeldingskracht.  Daar ben ik altijd jaloers op geweest. Ik heb ze niet. Ik zie wat ik zie en daar moet ik het mee doen.

p. 44 (NOG): Ik heb mij vaak in de woorden neergevlijd, heb mij laten bepotelen door de taal en heb haar zelf bepoteld, maar altijd ben ik, na een tijdje, stil vloekend overeindgekomen en heb ik laffig het pand verlaten.

p. 97 (NOG): Zo simpel, zo complex.  Want je ziet alles en nooit heb je alles gezien.