vrijdag 23 oktober 2015

BOEK van Paul Auster: het boek der illusies

Résultat de recherche d'images pour "Paul Auster: het boek der illusies"

Paul Auster schreef met Het boek der illusies (2002) een magistrale roman.   Waarom magistraal?
Het verhaal deinst niet terug voor dramatische gebeurtenissen: het begint met het verdriet van een literatuurwetenschapper, David Zimmer die zijn geliefde vrouw en twee schatten van kinderen verloren heeft in een vliegtuigongeval.  Gevolg: ongelooflijke tristesse en rouw bij de man, die wat flirt met een depressie en alcoholisme.  Tweede gevolg: de man heeft onvoorstelbare en ongeneeslijke vliegangst.
Waarom dit boek nog magistraal is?  Het prikkelt de lezer die uit een roman wat weetjes wil halen, want de hoofdfiguur, de treurende literatuurwetenschapper,  geraakt in de ban van een van de belangrijkste werken van de Franse literatuurgeschiedenis, nl. Mémoires d’outre tombe van Chateaubriand.   De literatuurwetenschapper, David Zimmer, zet zich aan de vertaling van dit lijvig boekwerk en af en toe reikt hij de lezer een wijsheid van Chateaubriand aan.
Een derde reden waarom de roman van Paul Auster magistraal is: de hoofdplot van het boek is spannend en mysterieus, want onze hoofdfiguur David Zimmer geraakt tijdens zijn donkere periode erbovenop door de komische zwart wit films te bekijken van een zekere Hector Mann, een komiek uit de periode van de stomme film, die echter vergeten is, ook door zijn mysterieuze verdwijning.  De literatuurwetenschapper geraakt zo in de ban van Hector Mann dat hij er een  boek zal over schrijven. Wat blijkt? Tijdens zijn onderzoekwerk blijkt dat diverse filminstituten in binnen- en buitenland nooit eerder vertoonde films van Hector Mann hebben ontvangen via de post, maar onder een anonieme zending.   Vreemd en prikkelend geheimzinnig, vooral ook dat onze literatuurwetenschapper op een dag een brief krijgt van een vrouw die beweert de echtgenote te zijn van de op sterven liggende Hector Mann.  Hier smokkelt Auster een sublieme verhaallijn binnen die de lezer ook in spanning houdt.
Een vierde reden waarom het boek zo magistraal is:  het boek is in de ik-persoon geschreven en dat zorgt ervoor dat Zimmer een mens van vlees en bloed is.
Opvallend is ook dat de ik-figuur niet alles aan de neus van de lezer wil hangen: zo schrijft Zimmer over zijn samenzijn met zijn nieuwe vriendin: Eerst werd er gezoend, daarna heel intiem over onze gemoedstoestand gepraat… de lezer hoeft niet te weten wat er allemaal gezegd werd.

Weetjes uit het boek

Nathaniel Hawthorne heeft een verhaal geschreven onder de titel ‘Wijnvlek’.
Ook in dit boek weerklinkt muziek, namelijk een strijksextet in b klein van Brahms

Uit het boek geplukt

p. 13 Als een mens niets heeft om naar uit te kijken, kan hij evengoed dood zijn

p. 18 hoe dichter de film het simuleren van de werkelijkheid benaderde, hoe erger hij faalde in het afbeelden van de wereld – die evenzeer in ons is als om ons heen


p. 66 Vertalen is een beetje als kolen scheppen. Je schept ze op en smijt ze in de kachel.  Elke kool is een woord, en elke volle schep is weer een zin, en als je rug maar sterk genoeg is en je het uithoudingsvermogen hebt om het acht of tien uur aan een stuk te blijven doen, dan kun je het vuur gloeiend houden.