Niemand kiest ervoor geboren te worden in een arme
omgeving en niemand kiest er evenmin voor om in een welvarende omgeving het
leven te beginnen. Net zoals niemand
ervoor kiest kind te zijn van ouders die liever met hun handen werken dan met
hun hersenen. Als je als jonggeborene
voortdurend de muziek van je ouders hoort dan bepaalt dat ook je muzikale
voorkeur. Maar dat wil niet zeggen dat
je daarom later geen andere muzikale horizonten kan verkennen. Als je in je jeugd alleen maar de popplaten
of the rock CD-collectie van je ouders hoort, wil dat niet zeggen, dat je niet
andere muzieksoorten kan ontdekken zoals bv. klassieke muziek. De Amerikaanse
journalist en schrijver Phil Goulding was pas 63 als hij zijn ontdekkingsreis
naar de wereld van klassieke muziek begon.
Omdat hij niet tevreden was over het antwoord op de vraag van wat hij
als volslagen leek zeker moest beluisteren van eender welke componist, besloot
hij zelf op zoek te gaan naar het antwoord.
Hij raadpleegde talloze muziekencyclopedieën en naslagwerken én vooral
tijdschriften (vakbladen) want toen bestond het internet nog niet. Hij hield ervan informatie te verzamelen en te
catalogiseren op steekkaarten en daaruit groeide dit handig naslagwerk over
klassieke muziek. Handig omdat het duidelijk
afstand neemt van de soms gespecialiseerde muziektheoretische boeken, maar
openhartig kiest voor de onbevangenheid en ook de onwetendheid. Daardoor voelt elke lezer die nog niets
afweet van klassiek, maar het wel wil ontdekken, dat hij mag thuiskomen bij Phil
Goulding die zonder pedanterie én in een uitstekende leesvriendelijke stijl de
lezer gidst door die onbegrensde wereld van de klassiek. Hij heeft zelfs een top 50 van componisten
opgesteld, maar beseft meteen ook de beperking ervan, want andere componisten
konden evengoed in dat lijstje gestaan hebben.
Om je al op weg te helpen: bovenaan op nummer 1 staat Bach, gevolgd door
Mozart en daarna door Beethoven. Na de
inleiding, blijft Goulding stilstaan bij de ‘organisatie van klank’ en een
aantal muziektheoretische begrippen legt hij hier uit. Daarna komt dan een
hoofdstuk over de 50 geselecteerde componisten met een keuze van hun werken die
je zeker moet beluisteren én met het verhaal van hun leven en werk. Een ontzettend handige gids, een must have,
eigenlijk, dat boek.