vrijdag 7 juli 2017

verhalenbundel VIER VARIATIES voor CELLO

Résultat de recherche d'images pour "VIER VARIATIES voor CELLO"



De Cello blijft een instrument dat tot de verbeelding spreekt.  In het kader van de Cello Biënnale die in Amsterdam wordt gehouden, is er een verrassend boekje verschenen. Hierin lees je een verhaal van Jan Brokken, Marente de Moor, Annelies Verbeke en twee verhalen van Ilja Leonard Pfeijffer.  Mooi toch hoe deze auteurs op hun manier de cello een plaats geven in hun verhaal.  Jan Brokken (die piano speelt in zijn vrije tijd) is een journalist, een jager op feiten en juiste gegevens.  Daarom leert de lezer een en ander over de betere cello, en dat is niet een stradivarius, maar wel een cello van Servais. Adrien François Servais is een Belg die in de 19de eeuw leefde, ereburger is van Halle, een befaamd cellospeler die in zijn tijd de Paganini van de cello werd genoemd.  En zijn cello bevindt zich in het Smithsonian Institution in Washington D.C.   Deze informatie verwerkt Brokken in het verhaal van een Nederlandse cellist.   Marente De Moor kiest voor een vrouwelijke figuur die net beslist heeft om te verhuizen naar een meer afgelegen gebied in Groningen.  Maar bij de verhuizing wil ze wel dat de cello die ze in haar jeugd bespeelde, mee gaat in de veronderstelling dat ze die dan nooit meer zal aanraken.   Maar het draait anders uit. De lage grondtoon F laat zich weer horen.  Annelies Verbeke schreef een verhaal over geliefden, allebei gepassioneerde musici. In een verhaal van iets meer dan 20 bladzijden volgen we het koppel over een tijdspanne van 20 jaar: zij speelt cello en hij piano.   De passie voor de muziek, voor zichzelf in de liefde kent een bizar vervolg, want twintig jaar vinden we het koppel terug diep in het hartje van de jungle van Tanzania, op zoek naar de Serengeti. Ilja Leonard Pfeijffer (zelf klarinettist) schreef een kort verhaal waarin de ik (die ook Ilja heet) in de ban is van een celliste die een liefde-haat relatie heeft met het muziekinstrument.   In het tweede verhaal van Pfeijffer werkt hij opnieuw met het vervreemdingseffect, want de hoofdfiguur wil schrijver worden die een verhaal heeft geschreven ‘over een personage dat erg op hemzelf leek en dat in de stad een man zag lopen met een zwarte kist”.  En dan vloeien het verhaal en de werkelijkheid binnen het verhaal van Pfeijffer ongemerkt in elkaar.

Uit het boek geplukt

p. 15  Een leven zonder muziek is een niet geleefd leven.  Zo is het maar net! Een leven zonder muziek is een dor bestaan. Geen speld tussen te krijgen!  Muziek heft plaats en tijd op.

(jan Brokken)