Praten
partners vandaag nog zoveel met mekaar over hun gevoelens, over
hun verliefdheid, over hun afgunst, over hun verwachtingen, ontgoochelingen, …?
Deze
vraag stel je misschien nadat je de aangrijpende liefdesroman HIJ en ZIJ
gelezen hebt, geschreven door George Sand.
Zij en hij is gebaseerd op haar eigen ervaringen in de
liefde, want zij heeft van 1833 tot 1835 een passionele relatie gehad met de
dichter en dandy Alfred de Musset. Deze roman is een schoolvoorbeeld van
romantische literatuur: de liefdesrelatie is niet alleen het uitgangspunt van
het verhaal, maar ook leggen de betrokkenen hun liefdesgevoelens op de
dissectietafel. Daarbij hanteren ze een scalpel dat alles haarscherp analyseert
wat gezegd en gevoeld wordt. In het
leven waren de beide hoofdrolspelers schrijvers, maar George Sand heeft van de
twee figuren in haar boek schilders gemaakt.
Dat verdoezelen van echt bestaande figuren of situaties is hét kenmerk van
een sleutelroman.
Beide
hoofdfiguren zijn ook niet de makkelijkste, want ze torsen een verleden mee: de
vrouwelijke hoofdfiguur woont wel alleen maar heeft een getormenteerd
huwelijksleven achter de rug en een zoontje dat ze verloren heeft. De
hij-figuur, Laurent die eigenlijk Alfred de Musset heet, heeft buien van
euforie die soms snel afwisselen met aanvallen van twijfel, achterdocht en jaloezie. De relatie tussen beiden groeit uit tot een
moeder-zoonverhouding waarbij de vrouw de zich kinderachtig gedragende minnaar
voortdurend moet bemoederen. Het
verhaal kent nog een verrassende wending en biedt een uitermate compleet portret
van de ziekte, die we doorgaans liefde noemen.
Waarom
dit boek lezen?
-
Een
uitermate geraffineerd psychologisch liefdesverhaal gebaseerd op het leven van
George Sand en Alfred de Musset
-
Een
schoolvoorbeeld van een sleutelroman uit de Franse romantische literatuur
-
De
volgende citaten:
Het overkomt me vaak,
lieve vriendin, dat mijn mond iets zegt terwijl mijn brein iets anders zegt.
Jezelf bespotten ten
slotte betekent jezelf vrijwaren van de dwaze roes van overdreven eigenliefde.
Veranderen betekent
je vernieuwen, kunnen veranderen betekent vrij zijn
Waarom zou mijn leven
niet zo kunnen ingericht worden: vrouwen voor de zintuigen en een geliefde voor
mijn ziel?
Roem? Wat houdt dat
voor een levende kunstenaar in?
Krantenartikelen
waarin je wordt afgekraakt en waardoor je over de tong gaat, en verder lovende
woorden die niemand leest, want het publiek amuseert zich alleen met scherpe
kritieken en wanneer iemand zijn idool de hemel in prijst, verliest het iedere
belangstelling