dinsdag 4 april 2017

Brief aan de huichelaars

Résultat de recherche d'images pour "BRIEF AAN DE HUICHELAARS DIE HET RACISME VOEDEN van Charb"
BRIEF AAN DE HUICHELAARS DIE HET RACISME VOEDEN van Charb

“Kom op! Niet bang zijn! Durf gewoon te lachen om de mensen die jullie als jullie vijanden beschouwen”.  Deze woorden schreef Charb, de hoofdredacteur van Charlie Hebdo, op 5 januari 2015, twee dagen voor  de aanslag op de kantoren van het weekblad, waarbij hij stierf. In de inleiding van Adam Gopnik  lezen we dat er een verschil is tussen belediging en bedreiging.   Charlie Hebdo bespot de kerk, de islam, het kapitalisme maar wil niet de mensen die een geloof of een idiologie aankleven, bedreigen.  De vraag blijft natuurlijk in hoeverre en in welke mate een mens zich identificeert met, of sterker nog, zich vereenzelvigt met zijn geloof of ideologie.   Voelt een kapitalist zich toch niet gekwetst, of bedreigd als het kapitalisme wordt aangevallen?
De auteur wil duidelijk maken dat de term ‘islamofobie’ meer gebruikt worden om het fenomeen van racisme toe te dekken of in zekere mate te verrechtvaardigen.  Daarnaast verwerpt hij de term ‘homofobie’ of ‘negrofobie’ omdat die verwijzen naar angst voor het individu.
Charb vindt het bizar dat mensen die geloven, bang zijn voor een straffende God: eigenlijk zijn zij islamofoob.  Maar ook lijkt het hem vreemd dat gelovigen godslasteraars willen straffen met menselijke maatstaven, hoewel ze ervan overtuigd zijn dat hun god hen zal straffen in het hiernamaals. De media hebben door de uitvergroting van de islamterreur en het gebruik van de term ‘islamofobie’ zelf de angst aangejaagd. Niet alleen journalisten maar ook politici zien moslims alleen maar als moslims (een potnat, een groep) en niet als burger, of als individu, want de meeste moslims zijn niet fundamentalistisch of extremistisch.  Zo hoopt de president meer stemmen te winnen, door moslims als een groep te beschouwen.  Charb weet dat iedereen de Koran of de Bijbel mag lezen, maar vindt het islamofoob of kathofoob als we toegeven aan de gewelddadige acties van de fundamentalistische moslims of katholieken die hun geschriften eng en mensvijandig interpreteren.  Bovendien mogen we antisemitisme niet verwarren met racisme.  Tenslotte, atheïsten zijn totaal ongevaarlijk, want zij vragen zelfs als eerste bescherming van de heilige plaatsen die door religieuze barbaren worden vernietigd.

Uit het boek geplukt

p. 13  Het cruciale onderscheid dat we moeten verdedigen is het verschil tussen daden van verbeelding en daden van geweld

p.35 Angst verkoopt goed.  De islam die angst opwekt, verkoopt goed. Daarom is het de enige islam die het grote publiek nog te zien krijgt.

p. 39 De radicaalste moslims compenseren hun numerieke minderheid met een heftig militant activisme. Iedereen laat zich daardoor om de tuin leiden.

p.83 Het is buitengewoon stom om een boek te verbranden, maar het is ook niet erg verstandig om symbolen als heilig te vereren, of ze nu republikeins, religieus of iets anders zijn.


p.85 Atheïsten worden vrijwel overal ter wereld vervolgd, maar geen van hen vernietigt de kunstwerken die gelovigen hebben gemaakt om hun god eer te betonen.