BRIEF AAN DE HUICHELAARS DIE
HET RACISME VOEDEN van Charb
“Kom op! Niet bang zijn! Durf
gewoon te lachen om de mensen die jullie als jullie vijanden beschouwen”. Deze woorden schreef Charb, de hoofdredacteur
van Charlie Hebdo, op 5 januari 2015, twee dagen voor de aanslag op de kantoren van het weekblad,
waarbij hij stierf. In de inleiding van Adam Gopnik lezen we dat er een verschil is tussen
belediging en bedreiging. Charlie Hebdo
bespot de kerk, de islam, het kapitalisme maar wil niet de mensen die een
geloof of een idiologie aankleven, bedreigen.
De vraag blijft natuurlijk in hoeverre en in welke mate een mens zich
identificeert met, of sterker nog, zich vereenzelvigt met zijn geloof of
ideologie. Voelt een kapitalist zich
toch niet gekwetst, of bedreigd als het kapitalisme wordt aangevallen?
De auteur wil duidelijk maken
dat de term ‘islamofobie’ meer gebruikt worden om het fenomeen van racisme toe
te dekken of in zekere mate te verrechtvaardigen. Daarnaast verwerpt hij de term ‘homofobie’ of
‘negrofobie’ omdat die verwijzen naar angst voor het individu.
Charb vindt het bizar dat
mensen die geloven, bang zijn voor een straffende God: eigenlijk zijn zij
islamofoob. Maar ook lijkt het hem vreemd
dat gelovigen godslasteraars willen straffen met menselijke maatstaven, hoewel
ze ervan overtuigd zijn dat hun god hen zal straffen in het hiernamaals. De
media hebben door de uitvergroting van de islamterreur en het gebruik van de
term ‘islamofobie’ zelf de angst aangejaagd. Niet alleen journalisten maar ook
politici zien moslims alleen maar als moslims (een potnat, een groep) en niet
als burger, of als individu, want de meeste moslims zijn niet
fundamentalistisch of extremistisch. Zo
hoopt de president meer stemmen te winnen, door moslims als een groep te
beschouwen. Charb weet dat iedereen de
Koran of de Bijbel mag lezen, maar vindt het islamofoob of kathofoob als we
toegeven aan de gewelddadige acties van de fundamentalistische moslims of
katholieken die hun geschriften eng en mensvijandig interpreteren. Bovendien mogen we antisemitisme niet
verwarren met racisme. Tenslotte, atheïsten
zijn totaal ongevaarlijk, want zij vragen zelfs als eerste bescherming van de
heilige plaatsen die door religieuze barbaren worden vernietigd.
Uit het boek geplukt
p. 13 Het cruciale
onderscheid dat we moeten verdedigen is het verschil tussen daden van
verbeelding en daden van geweld
p.35 Angst verkoopt goed.
De islam die angst opwekt, verkoopt goed. Daarom is het de enige islam
die het grote publiek nog te zien krijgt.
p. 39 De radicaalste moslims compenseren hun numerieke
minderheid met een heftig militant activisme. Iedereen laat zich daardoor om de
tuin leiden.
p.83 Het is buitengewoon stom om een boek te verbranden, maar
het is ook niet erg verstandig om symbolen als heilig te vereren, of ze nu
republikeins, religieus of iets anders zijn.
p.85 Atheïsten worden vrijwel overal ter wereld vervolgd,
maar geen van hen vernietigt de kunstwerken die gelovigen hebben gemaakt om hun
god eer te betonen.