dinsdag 24 december 2013

BOEK: Blauwbaard



U kent misschien wel het sprookje van Blauwbaard die mooie jonge vrouwen ontvangt die alle kamers van zijn verblijf mogen bezoeken, behalve een.  Want daar zich bevinden de lijken van de vorige nieuwsgierige vrouwen.   Amélie Nothomb heeft een moderne variant van dit sprookje geschreven.   We volgen een jonge vrouw die vanuit België naar Parijs is gekomen om les te geven aan het Ecole du Louvre.  Ten einde raad, omdat ze maar geen appartement kan vinden, besluit ze haar intrek te nemen bij de mysterieuze huisbaas don Elemirio Nibal y  Micar, die er nogal vreemde overtuigingen op nahoudt.  Zo is hij een groot voorstander van de Spaanse inquisitie en mag Saturnine (de jonge Belgishce vrouw, alter ego van Amélie Nothomb) niet binnen in een geheimzinnige kamer.    Als hij spreekt over zijn voorgaande vrouwen stelt zij hem de vraag: “Zeg eens, herinnert u zich al uw vrouwen?” En hij antwoordt “Het zijn mijn vrouwen niet. Het zijn vrouwen van wie ik heb gehouden.”   En als ze het hebben over een donkere kamer voor de ontwikkeling van foto’s antwoordt don Elemirio: “Vindt u niet dat elke mens recht heeft op zijn donkere kamer?”    Wat later moet Elemirio toegeven dat hij vrouwen heeft gedood, maar hij ontkent dat hij een moordenaar is, maar hoe meer Saturnine zich kwaad maakt over deze gruwelijke ontdekking hoe vreemder zijn antwoorden zijn, zoals: “Kan ik er wat aan doen dat ik zo opgewonden raak van uw gedrag?”
Een roman die een psychologische invulling probeert te geven aan dat bizarre Blauwbaardsprookje: een roman die door zijn filosofisch discours de lezer aanzet tot nadenken.

Uit het boek geplukt

p. 116: Fotografie is de kunstvorm die het meest gebaat is met geheimhouding”.

p. 121: Als iemand wil schrijven, mag je hem niet te veel papier geven.

p. 129: de rol van de kunst bestaat erin om de natuur aan te vullen en die van de natuur om kunst na te bootsen”

p. 136: Verlangens hebben geen waarom.


p. 158: wie creatief bezig is, doet er goed aan om rekening te houden met de tijd.