vrijdag 13 januari 2017

Een pleidooi voor radicalisering

Résultat de recherche d'images pour "DYAB ABOU JAHJAH: pleidooi voor radicalisering"
DYAB ABOU JAHJAH: pleidooi voor radicalisering

Op zich is het wel even schrikken als je de titel van het boek leest.  En dat effect wou Abou JahJah zeker bereiken. We kennen de man als stichter van de Arabisch-Europese Liga.  Een geboren Libanees die in België politieke wetenschappen gestudeerd heeft.    Radicalisme definieert hij in dit boek als een groepering die een heersende orde omverwerpt en ijvert om die, fundamenteel, tot aan de wortels te veranderen.   Op zich is daar niets mis mee, maar Abou JahJah onderscheidt wel een destructief en een constructief radicalisme, waartoe hij zichzelf rekent.  De destructief radicalen willen alles vernietigen, de constructieven stellen voortdurend de macht in vraag en willen die wakker houden voor eventuele misbruiken.  Vanuit het radicalisme probeert Abou Jahjah ook te verklaren waarom jongeren radicaliseren:  meestal uit onvrede, uit een gevoel van onrechtvaardig behandeld te zijn. De auteur stipt aan dat je kan radicaliseren vanuit een persoonlijke levenssfeer en ja, daar kunnen ook psychisch zieke mensen bij zitten. Of radicalisering kan ook groeien binnen een gemeenschap die bepaalde afspraken en codes naleeft die uiteindelijk niet meer overeenstemmen met de maatschappij waarin die gemeenschap leeft.  En zo krijg je meer conflicten.  Abou Jahjah kent zijn geschiedenis en voelt zich niet geremd om af en toe de Europese westerse kapitalistische dominantie in vraag te stellen die in de koloniale tijd zich ook niet aanpaste aan de cultuur van de inheemse volkeren, terwijl ze dat wel verwachten van de miljoenen vluchtelingen die Europa binnenstromen.  Interessant is ook dat Abou JahJah er ook op wijst dat een deel van de terroristen psychisch labiel is en niet noodzakelijk handelt vanuit religieuze overtuiging.   
Verder houdt hij een pleidooi voor het behoud van het woord ‘klassen’.  De middenklasse gaat hij niet meer linken aan alleen maar inkomen maar ook aan kennis van het internet.  Zo onderscheidt hij drie categorieën in de middenklasse die de elite dient maar eigenlijk ook de wapens in handen heeft om de elite omver te gooien  De globals zijn de machtigsten, de semiglobals die geïntegreerd zijn maar minder verdienen. De laagste  categorie van de middenklasse zijn de protoglobals die de gevaarlijkste zijn, want zij hebben toegang tot het internet maar niet het geld om deel te nemen aan alle verleidingen die het internet en de consumptie hen bieden. Zij geraken gefrustreerd en gaan zich dan via internet laten overtuigen tot gewelddadige acties.   Een klasse staat los van een ideologie, maar een gemeenschap is altijd verbonden met een ideologie.  Armoede vermindert inderdaad, maar niet armoede in de betekenis van ellende en uitsluiting, vernedering en het gevoel van nutteloosheid als gediplomeerden toch geen werk kunnen vinden. Verder heeft hij het ook over hoe macht gelijkstaat met kennis, kijk maar naar de boem van de Chinese productie: een winstgevende activiteit die wordt uitgevoerd onder het streng oog van het communistisch gezagsorgaan.  Toch is er een gevaar want als de protoglobals hun wrok tegenover de macht uitdrukken, betekent dat dat zij er eigenlijk willen bij horen of zelf machtig worden..  Maar toch moeten de protoglobals het verzet leiden en de ideologie en structuren ervan ontwikkelen samen met geïsoleerde ethische elementen uit de bovenste laag van de middenklasse, de globals.  Verder houdt Abou JahJah ook een pleidooi voor de commons (vooral op het internet met P2P (peer), bv. Wikipedia, Uber, AirBNB, Die commons moeten niet-gecentraliseerde machtscomplexen worden op het terrein van de financiën, onderwijs, cultuur en bestuur
Hij vindt dat de constructief radicalen de democratie op een hoger niveau moet tillen. Maar constructieve radicalisten moeten eerst zichzelf zuiveren van het discours van de heersende orde en dat ontleden en deconstrueren om zo een eigen verhaal te vinden om een antwoord te bieden aan de macht. Dat verhaal kan antiracistisch zijn, postkapitalistisch, dekoloniaal, egalitair, democratisch…

Uit het boek geplukt

P 65  Dat is volgens mij in onze tijd de grootste bron van conflicten Hoe meer mensen cultureel geïntegreerd in het systeem raken, hoe meer ze zullen worden geconfronteerd met hun sociale uitsluiting en hoe minder geduldig ze zullen worden

P 71 In feiten zijn die nationalistische protectionistische elites gevaarlijker dan de oprukkende oligarchische krachten van de opkomende mondiale orde

P 72 wij moeten resoluut kiezen voor een regime change op alle niveaus We moeten radicaliseren niet tegen elkaar en niet in dienst van de overheersende elites, maar tégen alle elites, want zij zijn het die het onderdrukkende en gecorrumpeerde systeem van macht in zijn oude en nieuwe versie in stand willen houden.

P 74 De mens is altijd geneigd om een heersende orde als een natuurlijke orde te zien

P 75  Mensen snakken naar eenvoud, en overzichtelijkheid, en hebben behoefte aan stabiliteit. Dat zijn allemaal redenen waarom ze graag een verhaal horen dat hun vertelt dat de wereld altijd zo is geweest en altijd zo zal blijven.

P 82 Kapitaal wordt voortgebracht door macht en kan worden omgezet in macht (…) Datzelfde kan niet worden gezegd van alle andere vormen van macht. Neem religieuze macht, of charisma.

p. 116 De macht heeft overduidelijk gemaakt dat als haar orde niet mondiaal kan worden, haar chaos dat wel kan.

p.131 Omdat de macht niet in handen is van mensen die om het leven van andere mensen geven.

p. 134 Macht als systeem is ten diepste moreel corrupt.


p. 146 De radix, de wortel, is tenslotte de basis van het leven, en niet van de dood.