vrijdag 30 januari 2015

ROMAN Thérèse Raquin

Detail-informatie

EMILE ZOLA/ Thérèse Raquin

Een vrijgezel heeft een passionele relatie met de vrouw van zijn collega, die zo ziekelijk en doodsaai is als een afgebladderde achterdeur.  Op een dag rijpt bij de overspelige minnaars de idee om de echtgenoot uit de weg te ruimen.  En zo geschiede, want ze gaan met z’n drieën bootje varen op de Seine en na een korte worsteling komt de bedrogen echtgenoot in het water terecht en verdrinkt.   Ha, denk je, nu is de kust veilig en kunnen de twee verliefdens ongeremd hun relatie verder zetten en bestendigen in een huwelijk.  Maar er bestaat ook zoiets als schuldgevoel, berouw en als dat uitmondt in hysterische aanvallen met waanbeelden zoals de overtuiging dat het lijk van de vermoorde echtgenoot zich in de kamer bevindt.  Dat is in het kort de plot van de roman Thérèse Raquin van de Franse naturalistische schrijver Emile Zola (1840-1902).  Als je wil ontdekken wat ‘naturalisme’ in de literatuur inhoudt, dan moet je zeker deze roman lezen.  Een roman trouwens die door de literaire kritiek in de tijd van Zola met de grond werd gelijk gemaakt, waardoor Zola zich in een voorwoord van de tweede druk verplicht voelde om te argumenteren waarom hij dit verhaal van passie, lust en doodslag heeft geschreven.  Hij schrijft : “Ik had kortom slechts één verlangen: ik wilde een potente man en een onbevredigde vrouw als uitgangspunt nemen om het dierlijke in hen bloot te leggen, zelfs alleen maar die dierlijke kant te belichten; ik wilde hen in een gewelddadig drama storten en nauwgezet de gevoelens en de daden van die wezens optekenen.”

Uit het boek geplukt

p. 9 Het is ergerlijk geslagen te worden vanwege een misstap die je niet eens hebt begaan.